vlinders?

Sinds een jaar hebben wij een vlinderstruik in de tuin, maar ik vond het vlinderresultaat een beetje tegenvallen. Of dat nou kwam door de drie meedogenloze katachtigen die hier rondlopen of dat de naam van deze struik gewoon wat overdreven verwachtingen wekt, weet ik niet, maar heel veel vlinder kwam er niet op af.
Een paar weken geleden zag ik tot mijn grote verrassing opeens dat de struik van het ene moment op het andere helemaal vol is gaan zitten met die beloofde beestjes. 
Wat een vreugde! 
Onze tuin zoemt al weken van de bijtjes in de wilde wingerd die de zuidgevel overwoekert, alwaar ze zich tegoed doen aan het stuifmeel van de kleine, groene trosjes met bloemetjes. Ze zitten ook in de boom op het terras wat een soort buxusboom of ligusterboom is, of misschien wel geen van beide, ik heb er eigenlijk bitter weinig verstand van, maar ik had van een kenner begrepen dat onze boom ook in de vorm van heg bestaat. In ieder geval draagt hij ook van die overheerlijke, groenige bloemetjes en zoemt dus pauzeloos van het bijengenot. 
Overdag tjirpt er een krekelfamilie van ergens onder de Oleanders vandaan en ‘s avonds wandelen 2 padden gezellig over het terras onder onze stoelen door. Dappere vogeltjes pikken af en toe een wormpje uit het gras en krijsende zwaluwen kakken ons balkon onder. Stille, trage, zenuwachtige, schattige en doodenge insecten bevolken de tuin en vleermuizen doen zich aan hen tegoed als de avondschemering invalt. 
Nu dus ook nog al die vrolijke vlinders. 
Wat een gezellig ecosysteempje hebben we hier gecreëerd, dacht ik heel tevreden, terwijl ik mij in de hangmat onder de ‘heg-boom’ vlijde en het monotone bijgezoem even een paar golven in frequentie toenam.
Al snel na deze gelukkige gedachte zag ik ook deze boom ingenomen worden door de vlinders, al lieten de bijtjes zich niet zomaar verjagen. Zij aan zij werd er vredig verder geschranst, maar als ik nu aan de boom schudde kwam ik niet alleen in een hogere zoemfrequentie terecht, maar stond ik plots ook met mijn hoofd in een witte vlinderwolk.
Een voorzichtige ongerustheid begon zich van mij meester te maken en het tevreden gevoel was opeens helemaal weg. Ik heb ook eigenlijk bitter weinig verstand van ecosystemen.
In een absurd rap tempo nam de vlinderpopulatie toe. Ze zaten in de fuchsia, de citroenboom, de kruidentuin en de geraniums. Ze zaten in het toilet, de badkamer, de afwasmachine en de bezemkast. Door het hele huis lagen uitgebluste vlinderlijkjes op de grond.
Het was achteraf ook eigenlijk wel wonderlijk dat die vlinders er zomaar opeens waren en bovendien allemaal sprekend op elkaar leken met hun witte vleugeltjes bruin omrand, dacht ik onnozel. Ik heb weinig verstand van vlinders.
Google gaf al snel opheldering. De buxusmot had onze tuin geannexeerd. 
Nou zijn die motten op zich vreedzame beestjes die zonder problemen zij aan zij met de bijtjes bloemetjes leegzuigen, maar ze produceren wel vreetgrage buxusrupsen en dat is een ramp. Vooral voor buxussen, zo leerde ik van Google.
Een rondje dorp gaf inzicht in de omvang van de plaag. Het lag niet aan onze vlinderstruik wat ik nog altijd naïef dacht te menen en het bleef ook niet beperkt tot onze tuin. Het hele dorp was ingenomen door de buxusmot, het was het gesprek van de dag.
Volgens de ober van het Buvette kwamen ze uit Afrika, maar volgens onze Engelse vriend uit Wales waren ze chinees. Ik weet niet wat erger is en of het überhaupt iets uitmaakt. Misschien zijn ze uit China via Afrika naar Alet les Bains gekomen, al is dat een beetje om.
Zo plotseling als de motten opdoken zo onverwachts zijn ze opeens weer vertrokken, een onheilspellende stilte achterlatend......... 
Angstvallig speur ik mijn boom af of ik webberig materiaal zie waar rupsachtigen in zitten, maar tot nog toe zie ik slechts spinnen in het kleine beetje rag dat ik in de buxusboom vind. De aangevreten blaadjes van de diverse tuinplanten vertonen duidelijke slakkensporen dus........
Stilte voor de storm?
Straks komt onder begeleiding van angstaanjagende tomtomtomtomtomtom muziek een enorm leger buxusrupsen de muur over kruipen en vreet genadeloos mijn hele ecosysteem aan gort. Het zou mij allemaal niks meer verbazen.
Tenzij mijn buxusboom geen buxusboom is, dan valt het misschien mee.

Ik heb er weinig verstand van.

Reacties